SPELA

Slopetabeller

SLOPETABELL

På denna sidan finner ni slopetabellerna för vår 12-hålsslinga och tävlingsslinga över 18 hål. Då Svenska Golfförbundet inte kan leverera handicaptabeller för 12 hål så är tabellerna utformade för 18 hål.

Hur får man då fram sitt spelhandicap över 12 hål? I första hand ska man gå efter de extra slag du får på de första 12 hålen på det utskrivna scorekortet eller i appen OnTag Scorekort. Man ska alltså inte gå efter siffran under SHCP på scorekortet.

Om det inte går att skriva ut scorekort i terminalen räknar du ut ditt spelhandicap på följande sätt.

1. Leta fram ditt handicap i tabellen nedan utifrån den tee du spelar ifrån, då får du fram antalet slag för ditt handicap
  2. Dividera antalet slag med tre och multiplicera sedan med två (alternativt ta 67 procent av antalet slag du får i tabellen)
  3. Utjämna nedåt respektive uppåt till jämt heltal

På så sätt får du fram antalet slag över 12 hål. Om det spelhandicap du får fram via tabellen skiljer sig från de antal slag du får på det utskrivna scorekortet så gäller det antal slag man får utskrivet på scorekortet. Den uträkningen som Golfens IT-system gör är mer exakt än tabellerna.

Har ni några frågor om vår slope och handicapberäkning kontaktar ni vår handicapkommitté.

Köp årskort 2025 & få resten av 2024 på köpet!

Marknadens bästa greener till marknadens billigaste pris! Årskort & medlemskap 3995 kr

Ingår:

• +100 kr på Norrköpings bästa driving range (endast nya medlemmar)
  • Fritt spel året runt på ordinarie greener
  • Fri träning på Norrköpings bästa träningsområde
  • Gratis medlemskvällar tillsammans med våra instruktörer William & Wesley